De kinderen hebben zelf een rapport geschreven over afgelopen jaar. Eerst hebben we de rapporten bekeken van de drie scholen. Wat vind je goed, wat vind je minder goed? Wat vind jij dat in een rapport moet staan? Is het nodig dat er cijfers in staan of niet? Daarna mocht iedereen, in tweetal, een eigen ontwerp maken met een voorkant, een inleiding en het verslag/ rapport. Er zijn veel verschillende vormen gekozen. Lees hieronder bijvoorbeeld het verslag van Malik van Piet Hein.

 

Rapport Malik Rijkaard

 

Inleiding

Dit is het rapport van het verrijkingsochtendjaar 2015/2016. Dit rapport vullen we zelf in. Ik zal vertellen wat we allemaal hebben gedaan (in mijn ervaring.)

 

Spaans

Onvoldoende  Matig  Voldoende  Ruim voldoende  goed

Blok 1                                                                             x

Blok 2                                                                             x

Blok 3                                                                             x

Blok 4                                                                             x

Blok 5                                                                             x

Blok 6                                                                             ?

Bij Spaans leren we van woorden lezen, zoals yo (ik) tot mijzelf voorstellen, zoals yo me llamo Malik (ik heet Malik.) We leren het uit een lesboek, maar vooral van een site genaamd languagenut. Ik heb een verhaaltje waarin ik mijzelf en mijn familie voorstel en schrijf waar ik woon en hoe oud we zijn. Hierboven zie je de toets cijfers.

 

Denkstijlen

Er zijn drie verschillende soorten denkstijlen; praktisch, analytisch en creatief. Mijn denkstijl neigt het meest naar praktisch. Praktisch betekent eigenlijk naar logische oplossingen zoeken en altijd checken of het eigenlijk wel haalbaar is. Ik heb geleerd dat, dat niet altijd handig is want mensen kunnen het als vervelend ervaren, maar soms als je iets snel moet oplossen is het wel handig.

 

Moendoes/Ruimteproject

Dit is het project waar we minstens tien 10 weken aan besteed hebben. Het begon allemaal met een onderzoek naar een fantasie planeet genaamd Moendoes. Op Moendoes leefde aliens en buitenaardse wezens. Tijdens het onderzoek onderzocht je dingen, zoals hun taal, het landschap en de prehistorie van de planeet. Er hoorde ook een verhaal bij, waarbij het einde onduidelijk was. We moesten ons eigen einde eraan toevoegen. Ik heb geleerd hoe het is om een fantasie verhaal te schrijven dat ook vermakelijk is voor anderen mensen. Na Moendoes zijn we overgestapt naar het zonnestelsel project. In het zonnestelsel project moesten we samen werken. Ik heb samengewerkt met Mees. Ik heb geleerd dat wanneer je een maatje hebt, je goed moet overleggen, want als je dat niet doet wordt het een rommeltje. Ook heb ik veel interessante dingen geleerd, bijvoorbeeld dat je

Venus en Mars al in de ochtend kan zien met het blote oog. Ik kwam aan deze weetjes, omdat de opdracht was; maak samen een schaalmodel van het zonnestelsel met definities over de planeten en de zon. Die opdracht is uiteindelijk uitgegroeid tot een presentatie voor onze ouders waarin we de uitdaging kregen om een leuke presentatie te maken met extra activiteiten. Mees en ik deden een quiz, een proefje met luchtdruk en een filmpje over wat er met je lichaam gebeurt in de ruimte.

 

Knikkerbaan

Dit was een opdracht waarbij we van papier en karton een zo sloom mogelijke knikkerbaan moesten maken. Dit koste veel tijd en vond ik persoonlijk de leukste opdracht. Ik heb er van geleerd dat je met verschillende denkstijlen verder komt dan wanneer iedereen alleen maar praktisch of creatief of analytisch zou denken. Ik vind ook dat je soms met een tweetal beter werkt dan met een drietal.

 

Afsluiting

Ik vond het een top jaar met een leuke klas en juf natuurlijk. Ik heb veel geleerd en vond dat het zeker de moeite waard was om elke vrijdagochtend te komen. We zijn zelfs een keer met heel groep acht tot 21.00 uur op school gebleven. Ik geef het verrijkingsochtendjaar een 9,5. Het zou een 10 zijn als we niet zoveel hadden getekend. Ik bedank juf merel voor de leuke en leerzame weken in de verrijkingsochtend.

Rapport door Malik Rijkaard.