Verrijkingsochtend vrijdag: 11 september

Hoe zag het programma er die dag uit….

1.       8.10-8.30 In de inloop gingen we denk spelletjes doen (smartgames)

2.       8.30-9.15  We gingen het doelenboekje inlezen en we hielden ons bezig met languagenut                                                  

3.       9.15-10.00  We gingen de knikkerbaan maken

4.       10.00-10.30  pauze                                                                                                                                                       

5.       10.30-10.45 We gingen verder me de knikkerbaan maken

 

Denkspelletjes  (Smartgames)

In de inloop gingen we smartgames doen. Dat zijn een soort spelletjes waarbij je heel goed moet nadenken. Ik heb bijvoorbeeld het spelletje rushhour gespeeld. Dan zit je met allemaal auto`s op een soort van boord en dan moet het rode autootje een uitgang zien te vinden maar hij mag alleen vooruit en achteruit. Het moeilijke aan dit spel vind ik dat de autootjes alleen vooruit en achteruit mogen.

 

Doelenboekje en languagenut

Groep 6 ging met languagenut werken. Languagenut is een programma waarmee je op een leuke manier andere talen kan leren. Groep 7 en 8 gingen deze dag niet met languagenut werken. Deze dag gingen deze groepen aan het doelenboekje werken. Het doelenboekje is een boekje waar allemaal verschillende denkstijlen worden aangeboden. De volgende denkstijlen zijn onder andere vertegenwoordigd:

·         Creatief

·         Praktisch

·         Analytisch

Als je werkt in het boekje begin je met het lezen van een stelling.  Als ik deze stelling heb gelezen dan moet ik achter deze stelling een cijfer schrijven, Dit zijn cijfers van 1 tot 5. Een 1 betekent dan dat ik ergens wel moeite mee heb; een 5 betekent dan dat ik er helemaal geen moeite mee heb. Een 2,3 en 4 zijn dan de meningen die tussen deze twee uitersten in liggen. Door antwoord te geven op de stellingen van de verschillende denkstijlen, krijg ik, of de juf, een indruk van hoe ik tegen bepaalde zaken aankijk. Ben ik kritisch? Of juist creatief? Of beiden?  Door het werken met het doelenboekje leer ik eigenlijk mezelf een beetje beter kennen.

 

 

 

Knikkerbaan maken deel  1

Uitleg:

Elk groepje kreeg een kartonnen chips doos en een groot vel papier. Met deze materialen moest je dan een knikkerbaan maken. Het was de bedoeling dat de knikkerbaan zo lang als mogelijk gemaakt zou worden. Het testen van de knikkerbaan zal dan volgende week plaatsvinden. Bij het maken van de knikkerbaan wordt eerst overlegd hoe de baan eruit zal gaan zien. Hierna worden de taken verdeeld.

Ik denk dat ik het leukste van een knikkerbaan vind dat we volgende week allemaal obstakels op de knikkerbaan mogen zetten. Het is de bedoeling dat de knikker lekker lang onderweg is. Ons groepje had hiervoor allerlei dingen bedacht en Timo had met een groot bord met welkom (voor de knikker) erop gemaakt.

 

Pauze

Toen we gingen buiten spelen gingen we met de hele klas buut verstoppertje spelen en toen ging ik met een paar andere jongens binnen verstoppen en toen zijn we 0 keer gebuut 

 

Knikkerbaan maken deel 2

Nu gingen we beginnen met het  maken van de knikkerbaan. We gingen de knikkerbaan vouwen van het papier. En van de chips doos hadden sommige groepjes wat stukjes eraf geknipt zodat ze dat weer voor de knikkerbaan konden gebruiken. Maar de randen waren heel moeilijk om te vouwen. De juf had daar en trucje voor. Maar die wou ze niet vertellen 

 

Toen was de dag alweer afgelopen.

Grote knuffel van Salim