Ella Hasekamp

Verrijkingsochtend 28-08

Programma

8.10-8.30 smartgames      

8.30-9.15  kennismaken                                                                                                                                                  

9.15-10.00  boot ontwerpen                                                                                                                                    

10.00-10.30  pauze                                                                                                                                                       

10.30-10.45 boot maken

 

Smartgames

Van 8.10 tot 8.30 kan je smartgames doen. Smartgames zijn spelletjes waar je bij moet nadenken. Je krijgt dan een blad met hokjes. In ieder hokje staat een cijfer en daarnaast een leeg hokje. Ieder spel heeft levels. Als je bijvoorbeeld level één hebt gehaald dan zet je achter het vakje waar 1 in staat een kruisje. Als iedereen om 8.30 ER is dan gaan we beginnen.

 

Kennismaken

Omdat we elkaar nog niet zo goed kennen gingen we kennismaken. We gingen allemaal in een kring zitten en dan mocht je bijvoorbeeld je naam, je hobby’s, je school en je leeftijd. Als iedereen dat had gezegd mocht één iemand alle namen proberen te raden. En daarna moesten we zonder te praten op de alfabetische volgorde gaan staan van onze voorletters van onze naam.         Om elkaar nog wat beter te leren kennen gingen we in het lokaal rondlopen. Dan mocht je bij iemand die je nog niet kende gaan staan en dan mocht je elkaar steeds 30 secondes interviewen en dat dan een paar keer steeds met iemand anders. Daarna kregen we een hele korte Spaanse les waarin we hadden geleerd om te vragen hoe iemand heet en te zeggen hoe je heet. Ook hadden we een liedje van het Spaanse alfabet geluisterd. Daarna gingen we weer rondlopen en bij iemand staan en vragen hoe diegene heet en andersom.

 

Verschillende denkstijlen

Je hebt drie verschillende denkstijlen die je allemaal ergens voor nodig hebt. Die denkstijlen zijn: creatief, analytisch en praktisch. Als je creatief denkt dan wil je nieuwe dingen ontdekken, je hebt nieuwe ideeën, je hebt originele ideeën, je denkt in beelden en je hebt ongewone ideeën. Als je praktisch denkt dan heb je veel zelfinzicht, ben je goed in samenwerken en in plannen, je bent handig en kan goed doelgericht werken. Als je analytisch denkt dan ben je goed in problemen oplossen, je hebt inzicht, en je kan logisch nadenken, ook ben je goed in onderzoeken en je hebt overzicht.

 

Boot ontwerpen

We werden in groepjes verdeeld en kregen een vragenblad die we me moesten in vullen ik zat in een groepje met Mees, Malik, en Amé. Toen we het blad hadden ingevuld mochten we op de achterkant van het blad een bootje ontwerpen. Maar het bootje moet gemaakt zijn van twee velletjes aluminiumfolie en moet zoveel mogelijk knikkers dragen (max. 50) als je dat had getekend dan mocht je alvast je eten en drinken pakken.

 

Boot maken

We kregen 2 velletjes aluminium folie waarvan we een bootje moesten maken die zoveel mogelijk knikkers kon dragen. Daar kregen we ongeveer 15 minuten voor. Als je wou mocht je eerst van papier een bootje maken om te kijken of het werkt en daarna mocht je het vouwen van aluminiumfolie. Toen iedereen klaar was gingen we kijken hoeveel knikkers jouw bootje kon dragen. Dat deden we in een teil met water. Hieronder staan de scores.

Groepje 1: Eva, Noa, Salim: 50knikkers

Groepje 2: Mees, Malik, Amé en Ella: 49 knikkers

Groepje 3: Justin, Evie, Oliver: 27 knikkers

Groepje 4: Lynn, IJsbrandt, Anna, Tijn: 19 knikkers

Groepje 5: Mila, Lars, Timo: 10 knikkers

 

Eindopdracht

Bij de eindopdracht moesten we weer zonder te praten op alfabetische volgorde gaan staan, maar dan  van de achternamen terwijl we die helemaal niet van elkaar wisten. Dus we moesten het met onze handen gebaren. Uiteindelijk is het ons gelukt met maar één fout.

Toen was de dag alweer afgelopen.